چهارشنبه 03 تیر 1405

flag
  • 1398/06/16 - 09:02
  • تعداد بازدید : 257
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نظارت دامپزشکی نهبندان بر ذبح دام‌های نذری در ایام محرم

پنج اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی نهبندان در ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر ذبح دام‌های نذری نظارت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور متولی نظارت بر فرآورده های خام دامی همانند دام زنده، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و شیرخام است، اظهار کرد: هدف ما تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه بابت مصرف گوشت‌های قربانی است تا بیماری مشترکی از دام به انسان منتقل نشود.

وی تصریح کرد: به منظور اجرای طرح تشدید نظارت دامپزشکی بر کشتار بهداشتی دام طی ایام محرم، اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب دو شیفت‌ کاری سازماندهی و آماده ارائه خدمات بهداشتی به دسته جات عزاداری و همچنین شهروندان هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اینکه به ‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان بهتر است ذبح دام در کشتارگاه انجام شود چرا که گوشت دام کشتارشده خارج از کشتارگاه، به‌علت عدم بازرسی بهداشتی می‌تواند برای شهروندان خطرآفرین باشد، خاطر نشان کرد: همه شهروندان و مسئولان هیات های مذهبی بایستی گوشت دام‌های قربانی را پس از طی جمود نعشی و در شرایط سرد(نگهداری گوشت استحصالی به مدت حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد پس از کشتار) برای طبخ غذا استفاده کنند.

راه انجام با بیان اینکه کشتار دام در معابر عمومی احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را فراهم می‌کند، یادآور شد: شستشوی محل ذبح دام با مواد ضدعفونی کننده و دفن بهداشتی آلایش غیرخوراکی از جمله اقدامات بهداشتی است که می تواند پس از ذبح دام صورت گیرد.

  • گروه خبری : اخبار شبکه دامپزشکی نهبندان
  • کد خبر : 243382
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه گفتگوی آنلاین سازمان دامپزشکی کشور