پنجشنبه 04 تیر 1405

flag
  • 1398/06/05 - 11:28
  • تعداد بازدید : 259
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

سمپاشی کشتارگاه و میدان دام نهبندان علیه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

با هدف تأمین بهداشت و سلامت عمومی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام سمپاشی و ضدعفونی کشتارگاه و میدان دام شهرستان نهبندان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که تنها راه کنترل و پیشگیری از آن انجام سمپاشی و از بین بردن کنه ها می باشد که در این خصوص شبکه دامپزشکی با استفاده از اکیپ واکنش سریع شبکه، نسبت به سمپاشی کشتارگاه و میدان دام شهرستان اقدام نمود.

 وی افزود: در طی عملیات سمپاشی طیف وسیعی از انگل‌های خارجی که به عنوان عامل و یا ناقل عوامل بیماریزای انسان و دام عمل می‌کنند، از بین می‌روند و در سمپاشی های مداوم از میزان این بیماری ها به میزان قابل توجهی کاسته می شود .

رییس شبکه دامپزشکی نهبندان با بیان این كه می‌توان با كنترل انگل‌های خارجی دام، چرخه انتقال آن به انسان را محدود كرد، ادامه داد: این انگل‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های مهم عفونی و انگلی برای دام و انسان باشند كه مهمترین این بیماری‌ها، تب خونریزی دهنده كریمه كنگو (CCHF) است.

راه انجام خاطرنشان کرد: ذبح دام اگر در کشتارگاه‌ و با رعایت نکات ایمنی انجام بگیرد از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تا حدودی زیادی جلوگیری به عمل می‌آید و مصرف‌کنندگان نیز با تهیه گوشت از مراکز مورد تأیید دامپزشکی قبل از مصرف آن را در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد به مدت 24 ساعت قرار دهند تا ویروس تب کریمه کنگو از بین برود.

وی یاد آور شد:با توجه به تردد روزانه افراد و دامداران از نقاط مختلف به میدان خرید و فروش روزانه دام ، این مکان یکی از نقاط پرخطر از نظر کانون بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشد که سم پاشی دوره ای میدان دام از اولویت های دامپزشکی برای کنترل این بیماری می باشد.

  • گروه خبری : اخبار شبکه دامپزشکی نهبندان
  • کد خبر : 242940
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه گفتگوی آنلاین سازمان دامپزشکی کشور