سمپاشی بیش از 5 هزار نفر شترعلیه تب کریمه کنگو در نهبندان
از ابتدای امسال برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو تعداد 5 هزار و 400 نفر شتر در شهرستان نهبندان سمپاشی شدند.
به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، محمد راهانجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهارکرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام با تب خفیف و یا بدون علائم است اما در انسان با تب، خونریزی مخاطات و پوست و عوارض شدید همراه است.
وی افزود: انگلهای خارجی از مهمترین عوامل اصلی ایجاد خسارت به شترداران شهرستان هستند که باعث کاهش وزن دام و افت شدید کیفیت انواع تولیدات دامی می شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اینکه مطمئن ترین راه برای مبارزه با عامل بیماری تب کریمه کنگو، سم پاشی جایگاه های نگهداری و روی بدن دام ها است، تصریح کرد:طرح سمپاشی شترها توسط شبکه دامپزشکی نهبندان و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اجرا شد که در این طرح پنج هزار و 4۰۰ نفر شتر شهرستان با استفاده از سم فلومترین سمپاشی شدند.
راه انجام با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه ای که در شهرستان نهبندان انجام شده خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است، یادآور شد: از پرورشدهندگان شتر می خواهیم برای حمل و نقل قانونی شتر حتما با شبکه دامپزشکی هماهنگی به عمل آید تا برابر مقررات و اصول حمل بهداشتی دام زنده اقدامات لازم انجام پذیرد.
نظر دهید