
قانون 10542 : راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف
راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۳۸۴/۵/۴ در چارچوب اصول و مبانی روشهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف (مصوب جلسه ۴۱۳ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۴) راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف را به شرح ذیل تصویب نمود: ۱ـ توسعۀ فرهنگ کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی توسط جوانان به منظور پذیرش درونی و قلبی و عمل به آنها ؛ ۲ـ تبیین دائمی جایگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقایسه آن با سایر مکاتب به منظور احساس برتری شخصیت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب و پرهیز از روی آوردن به جاذبه ها و شخصیت های کاذب؛ ۳ـ تقویت بنیۀ اعتقادی، اخلاقی و اصول و مبانی تربیت برای والدین، خصوصاً مادران نسبت به امر عفاف و حجاب و ایجاد حساسیت در آنها نسبت به آسیب های ناشی از عدم رعایت آن برای خود، خانواده و فرزندان؛ ۴ـ اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمین و اساتید معتقد و عامل به رعایت حجاب و عفاف در کلیۀ مراکز اداری و آموزشی؛ ۵ـ تبیین آموزه های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت ها و ویژگی های زنان و مردان و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی آنها؛ ۶ـ احیاء و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر؛ ۷ـ ارتقاء سطح آگاهی جوانان در خصوص ارتباطات صحیح انسانی و اخلاقی بین آنها و حفظ حدود عفاف و حجاب در جامعه و خانواده؛ ۸ـ تبیین فلسفه و پیامدهای مثبت فرهنگی اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب درعرصه های مختلف زندگی و اثرات منفی عدم رعایت آن در سست کردن بنیانهای اخلاقی خانواده و جامعه؛ ۹ـ تبیین دیدگاه اسلام در خصوص عفاف، پوشش، حجاب و ضرورت بیان ، فلسفه، احکام و دستاوردهای مثبت رعایت آن در جامعه متناسب با شرایط سنی جوانان و نوجوانان با شیوه های جذاب؛ ۱۰ـ توجه دادن به رعایت و نیز باور پوشش نه به عنوان یک اجبار اجتماعی بلکه به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و معنوی و یک باور قلبی جهت مصونیت از زشتی ها و آسیب های اجتماعی؛ ۱۱ـ افزایش آگاهی والدین نسبت به رعایت حجاب و عفاف خصوصاً در خانواده و نقش الگویی آنان در این امر؛ ۱۲ـ اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تأمین نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان به ویژه دختران و تأثیر آن در شکل گیری هویت دینی و اجتماعی آنها؛ ۱۳ـ تبیین نقش عفاف و حجاب در تقویت هویت ملی و فرهنگی جوانان و تأثیر آن بر استقلال فرهنگی و سیاسی کشور؛ ۱۴ـ تقویت روحیه تعادل در جوانان در رویکرد آنان به مدگرایی و بیان مستدل و منطقی اثرات و پیامدهای مدگرایی افراطی و پرهیز از تقلید کورکورانه از مد های غربی و تقویت مدگرایی ملی؛ ۱۵ـ تبیین ریشه های تاریخی و فرهنگی و نشانه های روشن از وجود حجاب و پوشش در ادیان الهی و جوامع دارای سابقه تاریخی و تمدن فرهنگی؛ ۱۶ـ زمینه سازی اجتماعی مناسب برای دختران و پسران جهت کشف، هدایت و بروز قابلیت ها و توانمندیها و تأمین مطالبات خود به منظور جلوگیری از بروز جلوه گری های نامناسب در حیطۀ فرهنگ عفاف و حجاب؛ ۱۷ـ اختصاص بخشی از موضوعات تحقیقاتی به بررسی «زمینه، علل و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه» و بررسی تأثیرات محصولات فرهنگی کشور بر این موضوع؛ ۱۸ـ تشویق و ترغیب خانواده ها و جوانان به ازدواج آسان و آشنا نمودن آنان با معیارهای شرعی انتخاب همسر، حقوق و وظایف یکدیگر، تقویت روحیۀ ساده زیستی و قناعت پیشگی در زندگی؛ ۱۹ـ تقویت هماهنگی بین دستگاه های ذیربط در برنامه ریزی و تأمین امکانات لازم جهت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود بر سر راه ازدواج جوانان؛ ۲۰ـ توسعۀ فعالیت های بنیادهای ازدواج به منظور جلب مساعدت دولت و خیّرین در امر ازدواج جوانان؛ ۲۱ـ ارتقای مهارتهای فنی و حرفه ای و توانمندیهای جوانان جهت توسعۀ طرح های خود اشتغالی و آشنایی با بازار کار و زمینه های مختلف فعالیت به عنوان زمینه ساز ازدواج، تشکیل خانواده و نهایتاً توسعۀ فرهنگ عفاف؛ ۲۲ـ اهتمام جدی مراکز فرهنگی و کلیۀ رسانه های کشور نسبت به ارائه الگوی مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگی خود (فیلم، سریال، تئاتر و…) و پرهیز از ایجاد تضاد و تناقض برای جوانان در این امر؛ ۲۳ـ جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی آگاه و عامل به مبانی دینی عفاف و حجاب در برنامه های فرهنگی و تبلیغی؛ ۲۴ـ جهت دهی و تقویت امر عفاف و حجاب با استفاده از قابلیت ها و ظرفیت سازمان ها، احزاب، تشکل های غیردولتی و هیئت های مذهبی در کشور؛ ۲۵ـ هدایت تبلیغات تجاری به سوی استقلال فرهنگی و اقتصادی؛ ۲۶ـ سازماندهی مبلغان آشنا به اصول و مبانی فرهنگ عفاف و حجاب به روش های صحیح تبلیغ و استفاده بهینه از آنها در مجامع دینی و خودجوش مردمی؛ ۲۷ـ نظارت دقیق و همه جانبه در امر تولید و نشر کتاب، مطبوعات و مجلات سینمایی در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب از نظر محتوایی و شکلی؛ ۲۸ـ تبیین ضرورت رعایت حجاب و عفاف توسط زنان و مردان در برنامه های فرهنگی، تبلیغی و هنری و پرهیز از یک سونگری؛ ۲۹ـ الگوسازی و ایجاد گرایشات عمیق و پایدار نسبت به امر حجاب و عفاف از طریق معرفی سیره عملی معصومین (ع)، بزرگان علمی و ادبی و فرهنگی، منطبق با مقتضیات زمان و مکان و شرایط سنی جوانان. ۳۰ـ تبیین عدم مغایرت پوشیدگی، حجاب و عفاف با حضور و فعالیت های اجتماعی زنان و رفع شبهه تعارض بین آن دو؛ ۳۱ـ توسعۀ ارتباطات و تبادل اطلاعات بین دستگاه های مختلف آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در جهت تبیین و تعیین حدود و ضوابط هماهنگ در رعایت عفاف و حجاب در ارائه برنامه ها و کالاهای فرهنگی؛ ۳۲ـ تربیت و توسعۀ نیروی انسانی مؤمن، کارآمد و آشنا به مسائل فرهنگی ـ تبلیغی در امر عفاف و حجاب و پرهیز ازبرخورد های خشن، فیزیکی و تحقیر آمیز با متخلفین؛ ۳۳ـ هماهنگی و وحدت رویه مستمر و پایدار در برخورد با ناهنجار ی های فرهنگی توسط دستگاه های مختلف در چارچوب قانون؛ ۳۴ـ ارتقای سطح آگاهی وایجاد حساسیت در مدیران نسبت به توسعۀ فرهنگ عفاف و حاکمیت ارزش های اخلاقی در مجموعه های تحت مسئولیت آنها؛ ۳۵ـ طراحی و اجرای فعالیت های فرهنگی در مراکز تبلیغی، آموزشی و فرهنگی در راستای توسعۀ امر عفاف و حجاب؛ ۳۶ـ ترغیب مسئولین و مدیران نسبت به مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی محیط کار در ادرات، بانک ها، مدارس، دانشگاه ها، شرکت های خصوصی برای شاغلین و مراجعین؛ ۳۷ـ توسعه و تنوع بخشی به الگو های مناسب حجاب و تبلیغ آن توسط رسانه ها به منظور اقناع روحیه تنوع طلبی و حس زیبا شناختی جوانان ضمن ترویج و تشویق چادر به عنوان حجاب برتر و پرهیز از تحمیل و اجباری کردن یک الگوی ثابت از حجاب؛ ۳۸ـ توجه دستگاه ها و نهاد های فرهنگساز به مد به عنوان مؤلفه ای نوین و تأثیر گذار در جهت دهی به نوع پوشش و آراستگی جوانان؛ ۳۹ـ تشویق وترغیب و تبلیغ نماد ها و الگو های لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور و ممانعت از تبلیغ الگو های مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ ۴۰ـ اتخاذ تدابیر لازم جهت تولید و توزیع اقلام مورد نیاز جامعه در رعایت حجاب؛ ۴۱ـ ایجاد زمینه های دسترسی عمومی به پارچه و لباس منطبق با الگو های ایرانی ـ اسلامی و حمایت از طراحان و تولید کنندگان آن؛ ۴۲ـ ایجاد زمینۀ تبادل فرهنگی ملل اسلامی از طریق ارائه الگو ها ونماد های پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی؛ ۴۳ـ فراهم ساختن زمینه های امکان رقابت برای تولید کنندگان داخلی و حمایت مالی از آنها؛ ۴۴ـ تقویت فرهنگ استفاده از پارچه و لباس های منطبق با الگو های ایرانی ـ اسلامی؛ ۴۵ـ تهیۀ مقررات لازم برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس غیر متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب؛ ۴۶ـ به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امر ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه کمیته ترویج و گسترش فرهنگ عفاف با ترکیب ذیل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد و گزارش عملکرد آن هر شش ماه یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد گردید. ۱ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ( رئیس کمیته) ۲ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ( نائب رئیس کمیته) ۳ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی (دبیر کمیته) ۴ـ نماینده سازمان ملی جوانان ۵ـ نماینده وزارت اطلاعات ۶ـ نماینده نیروی انتظامی ۷ ـ نماینده وزارت کشور ۸ـ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ۹ـ نماینده وزارت آموزش وپرورش ۱۰ـ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ۱۱ـ نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۲ـ نماینده سازمان صدا و سیما ۱۳ـ نماینده وزارت بازرگانی ۱۴ـ نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر ۱۵ـ نماینده شورای فرهنگی اجتماعی زنان ۱۶ـ نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۱۷ـ نماینده وزارت مسکن وشهرسازی ۱۸ـ نماینده وزارت اقتصاد و دارایی ۱۹ـ نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۰ـ نماینده گمرگ جمهوری اسلامی ایران ۲۱ـ نماینده سازمان تربیت بدنی ۲۲ـ نماینده مرکز امور مشارکت زنان ۴۷ـ کمیتۀ ترویج و گسترش فرهنگ عفاف موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه راهکار ها، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی و نقش دستگاه های ذیربط در این خصوص را تهیه و تصویب نموده و به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
(مصوب جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۳۸۴/۵/۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی Blue difficult to see تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر رنگ فونت:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
تغییر رنگ پس زمینه:
تغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر فونت